RANCANGAN BIRO EKONOMI TAHUN INI

Biro Ekonomi akan membuat dua skop perancangan pada tahun ini iaitu.
1.) rancangan jangka pendek (SP-short planning)
2.) rancangan janka panjang (LRP-long range planning)

antara rancangan yang dicadangkan dan akan dilaksanakan dengan segera ialah..

1.) pembelian refigerator untuk persatuan menambah dana.

=refigerator ini akan ditempatkan di koperasi untuk sama ada untuk menjual makanan basah ataupun menyewakan kepada pihak kedai untuk mereka menjual makanan basah. hal ini akan dibincangkan pada 31.01.2010 untuk kepastian semasa mesyuarat JKKK di kampung kita. surat dari Biro Ekonomi akan menyusul di blog ini.
(seperti dalam gambar)





2.) perniagaan tin aluminium.



= Biro ekonomi melihat ini sebagai langkah cepat untuk mendapatkan dana bagi aktiviti persatuan keran semakin ramai yang menyimpan tin-tin minuman mahupun tin-tin sardin(timah). selain itu pembeli barangan tersebut semakin jarang untuk masuk ke dalam kampung.


= Biro Ekonomi mencadangkan dua cara untuk membeli tin-tin ini sebelum persatuan menjual di pusat jualan tin aluminium.

cara pertama.
=kita membeli secara tunai kepada penjual, menggunakan duit persatuan. contoh,

jika pusat penjualan membeli sekilo RM2.00

maka kita mungkin membeli dengan harga sekitar RM1.00

jika sekali kita menjual 100kg maka kita akan dapat pulangan bersih selepas tolak kos pengangkutan RM20.00(anggaran) RM80.00. jika kita dapat menjual 4 kali setahun? RM80.00x4=RM320.00. suda pun dapat menampung kos aktiviti yang berkos sederhana.
cara kedua..
=kita beli secara kredit. kita akan mengambil tin-tin tersebut dam memasukan ke dalam beg sampah yang tebal dan melebalkan nama tuan punya tin pada beg tersebut. kita akan menghantar ke pusat penjualan tin dan merekod setiap kilo dan harga bagi setiap tuan. tetapi sebelum itu kita harus mengumumkan berapakah harga yang persatuan ambil dalam sekilo. maka selepas hasil jualan akan diberikan pada tuan punya tindan bayaran pengangktan. maka kita masih untung melebihi 60%. juga akan dibincangkan pada 31.01.2010 ini.






rancangan jangka panjang biro akan dumumkan pada bulan mei. harap biro2 lain dapat mambuat perancangan sendiri dari awal.




1 comment:

  1. saya setuju dengan cadangan ajk ekonomi...sekurang2nya kita dapat membantu penduduk kg dan persatuan..

    ReplyDelete